Rysunek

środa, 6 stycznia 2016

Henryk Baranowski i Most Chojnicki



Na aukcji w internecie można kupić grafikę znanego starogardzkiego marynisty Henryka Baranowskiego.

[Zaznaczam na wstępie, że nie umiem ocenić autentyczności dzieła i opieram się na informacji podanej przez sprzedawcą z internetu!]



Linoryt o wymiarach 34x31,5 cm (plus sygnowana antyrama 46x44 cm) przedstawia nieistniejący budynek przy Moście Chojnickim. Widok od strony parku.


Henryk Baranowski - "Starogard Gd."




To na pewno jedno z niewielu powojennych przedstawień tego budynku, może nawet jedyne istniejące...




Ponadto sprzedawca oferuje inną pracę tego artysty pt. "Droga pod Starogardem". Linoryt 27,5x35 cm + sygnowana antyrama 47x39 cm.
















Henryk Baranowski urodził się w 1932 roku w Starogardzie Gdańskim.




Zainteresowanie malarstwem wyniósł z domu rodzinnego: jego ojciec był właścicielem dobrze prosperującej firmy malarsko-dekoratorskiej, w której pracował Kazimierz Ostrowski, przyszły wybitny profesor PWSSP w Gdańsku. Techniki Baranowski uczył się, praktykując u konserwatora dzieł sztuki, Jana Falkowskiego. Studia na Wydziale Malarstwa PWSSP w Sopocie (obecnie ASP Gdańsk) przerwało powołanie przyszłego artysty do służby wojskowej.

Baranowski zdecydował się zostać w wojsku: nowy zawód nie tylko nie przerwał jego artystycznej kariery, ale ją rozwinął. Artysta założył pracownię plastyczną w klubie oficerskim przy gdyńskiej plaży. W ramach obowiązków służbowych, pod życzliwą kuratelą Marynarki Wojennej, malował port i Stocznię, utrwalał na płótnie sceny z manewrów i poligonów, rejestrował wygląd jednostek floty wojennej.

W bogatej zarówno pod względem tematycznym, jak i ilościowym (namalował ok. 3500 obrazów) twórczości artysty marynistyka zajmuje czołowe miejsce.

Baranowski malował najczęściej widoki malowniczych polskich wybrzeży, z ulubionym klifem orłowskim na czele, wielofigurowe kompozycje batalistyczne z ćwiczeń Marynarki Wojennej na lądzie i na morzu, wizerunki statków i okrętów, widoki portów i stoczni, motywy z Bliskiego Wschodu, sceny z życia rybaków, weduty, najczęściej przedstawiające Gdynię i Gdańsk, pejzaże z Kaszub i Kociewia.

Jest też autorem cyklu portretów dowódców Marynarki Wojennej oraz zwykłych żołnierzy. Podejmował też tematy historyczne związane z morzem - w ramach współpracy z Centralnym Muzeum Morskim (obecnie: Narodowym Muzeum Morskim) w Gdańsku stworzył m.in. cykl poświęcony bitwie na Zalewie Wiślanym stoczonej w 1463 r.

Artysta najczęściej malował farbami olejnymi, akwarelą, gwaszem i pastelami. Pod względem stylistycznym pozostał przez całe życie wierny realistycznemu sposobowi przedstawiania rzeczywistości, od czasu do czasu pozwalając sobie na eksperymenty z kolorem oraz fakturą malarską. Baranowskiego, jako kontynuatora tradycji marynistycznej wyznaczonej przez Suchanka i Mokwę, inspirowało przede wszystkim morze, wybrzeże, żegluga, statki, okręty i porty.

W czasach, gdy większość malarzy preferowała abstrakcję, pozostał realistą, a na płótnach ukazywał codzienność lat, w których żył i świat, jakim go widział. Baranowskiego cechowała wielka ciekawość świata i ludzi, był świetnym obserwatorem zarówno otaczającej go przyrody, jak i odwiedzanych miast. Dlatego też w pełni zasłużył sobie na przydomek "reportera z paletą", nadany mu przez krytyków sztuki.

Artysta zwykł mawiać: "Morze nie umie pozować, jest w ciągłym ruchu. To, co zamierzasz namalować, musisz zrobić szybko...". Tworzył więc spontanicznie, żywiołowo, zauroczony kolorami rzeczywistości. Czuł nieustanną potrzebę tworzenia wszędzie: w pracowni i w plenerze, w godzinach pracy i czasie wolnym, na zamówienie i dla siebie. Pracował nawet pod koniec życia, na przekór chorobie.

Henryk Baranowski brał udział w wielu wystawach w kraju i za granicą, w tym około 40 indywidualnych. Prace artysty znajdują się w muzeach i zbiorach prywatnych w kraju i za granicą. Jest laureatem licznych nagród, medali, dyplomów i wyróżnień, w tym nagrody Ministra Kultury i Sztuki oraz Ministra Obrony Narodowej.



Zmarł w 2005 roku.

Jego obrazy można obejrzeć min. w Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku w Galerii Morskiej, w Spichlerzach na Ołowiance ul. Ołowianka 9-13.



Poniżej próbka twórczości starogardzkiego artysty.


 Barki w Port Said, 1958, olej, płyta pilśniowa, własność prywatna



Marsylia, 1959, olej, płótno, własność prywatna




 Bolesław Krzywousty u bram Kołobrzegu, 1991, olej, płótno



Stocznia Gdańska I, lata 1980., olej, płótno



Żuraw nad Motławą, lata 1960. lub 1970., olej, tektura




















http://www.nmm.pl/aktualnosci/henryk-baranowski-reporter-z-paleta
http://www.galeriatriada.com/?page_id=9
Foto min. z aukcji internetowej i ze strony NMM.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz